söndag 7 januari 2007

Och så har jag "feng shuiat" lite...

De sista månaderna på året har papper (och annat!) på min kontorsplats vuxit sig över huvudet på mig. Eftersom jag har min keramikverkstad i hemmet så har jag också en "administrativ" arbetsplats här hemma. Jag som har arbetat heltid som administratör borde ju kunna det här med att hålla ordning på mina papper!
Tyvärr är det ju så att jag de sista månaderna av 2006 intalat mig själv att jag använt tiden bättre om jag arbetat i verkstaden...
Men nu har det hänt!
Igen!
Med jämna mellanrum läser jag valda delar ur en bok som kan få vem som helst (?) att bli sugen på att röja och städa undan! Fungerar det på mig så borde det fungera på de allra flesta! Boken heter "Rensa i röran med Feng Shui" och är skriven av Karen Kingston.

Den här boken var jag väldigt skeptisk till från början när min syster rekommenderade mig att läsa den. Jag lånade den dock eftersom jag blev nyfiken och sedan dess är jag fast i feng shuins träsk!

Underbart!

Helt plötsligt fick jag ord på vissa känslor som kan uppkomma när man känner att något är fel med hur man har möblerat, men man inte kan sätta fingret på VAD det är som är fel.

Varför känns det till exempel obehagligt att sitta med ryggen mot en öppning eller dörr?
Man sitter ju alldeles oskyddad och har ingen koll på vem som kommer in.
Varför är det så jobbigt med de där smådetaljerna i ett hem som inte blir färdigställda? Någon enstaka list eller tröskel...
Varje gång du ser dem så retar du dig på dem och sakta dräneras du på ork och lust.

Det finns massor av exempel och är inte alls något hokus pokus som jag trodde innan jag läste boken.

Med tiden har jag läst ett antal böcker om Feng Shui och två av de som jag tyckt bäst om (utöver "Rensa i röran") är de du ser på bilder härunder.



De här böckerna känns verkligen anpassade till vår kultur medan många andra böcker lite för mycket speglar en tradition som känns väldigt främmande, åtminstone för mig. Hade jag läst någon annan än någon av de här tre böckerna som första Feng Shui-bok, så är det tveksamt om jag hade lagt så stor vikt vid Feng Shui.


Nu säger jag bara - gör som jag - läs, njut, "feng shuia" (läs städa) och trivs!

Inga kommentarer: