tisdag 9 januari 2007

I verkstaden


Eftersom jag tog mig lite ledigt från verkstaden över jul och nyår så har jag precis kommit igång igen med produktionen. Numera har jag min vän Tassa som ständigt stöd och sällskap. Vi börjar morgonen med en promenad när barnen kommit iväg till skolan. När vi kommer hem så blir det en välförtjänt (?) frukost. Sedan är det dags att bestämma vad som står på dagens schema så att vi kan sätta igång. Tassa har oftast ett stående schema och det är sömn och på mitt schema står det burkdrejning de närmaste dagarna. Här ser ni lite av arbetet med en burk...


Efter drejningen har de stått skyddade av plast för att inte torka för fort.

Så är det dags att beskicka (svarva av) nederdelen på en burk.

Jämna och fina även i botten...

Dags att skära upp locken. Burken får inte vara för fuktig och inte för torr, för då går det åt pipsvängen.


Första locket klart. Så långt allt väl.

Framöver ska burkarna dekoreras, skröjbrännas (en första bränning), glaseras och därefter glasyrbrännas.

Så... fortsättning följer...

Inga kommentarer: